Hazel LeachHazel LeachHazel Leach

“So what do you do?”

“I’m a musician”

“What kind of a musician?”

… and this is where I have to decide whether to go into long explanations, or just leave them guessing…
My college education was pretty diverse… classical flute combined with jazz/pop saxophone, arranging & commercial composition classes, and I spent a few years working as a free-lance musician/arranger, playing flute and saxophone.
The move to Holland came in 1979, where I taught flute and ensembles in a music-school, while following courses at the Muziek Pedagogische Akademie in Leeuwarden. In 1985 I was appointed lecturer in music at the Arnhem Conservatorium, teaching arranging, songwriting and a wide range of jazz theory-related subjects.

Since then, teaching, writing, playing and conducting have remained parallel activities.

In 1992 I started composing for The United Women’s Orchestra, sharing the bandleading with friend and colleague Christina Fuchs. The UWO continued until 2009, producing 3 CDs, and several of my pieces for concert bigband won international awards.

In 2002 I was resident composer at the Omi International Music Residency in New York, USA, following it up as Curator in 2005, also guesting as lecturer at the Harvard & Columbia Universities and giving workshops & performances with the Seattle Women’s Jazz Orchestra (SWOJO) in Seattle. In 2006 I was invited as ‘Artist-in-residence’ to the Berklee College of Music in Boston USA.

Recent projects include “Das Geheimnis von Schlabendorf”, composed for the “Paradies 2” project, organised by the IBA (Internationale BauAusstellung) in Germany. and “Songs from the Edge”, a cycle of 8 songs recorded in January 2010 by the German/Dutch quartet “Plots”.

NEW!: In January 2011 The Composers’ Orchestra Berlin kicked off with opening concerts in the Kunstfabrik Schlot in Berlin. I’m MD, but only one of the 25 composers who make up this pool of innovative musicians.
“Und was für Musik schreibst Du so?”

Noch so eine Frage.

“Ich hoffe Gute Musik” sage ich meistens.

Etiketten haben mich noch nie glücklich gemacht: Jazz oder Pop, moderne, klassische oder Weltmusik. Die beste Musik hört man in den fingerbreiten Zwischenräumen zwischen den Schubladen oder im Niemandsland.
Ich habe Arrangement und kommerzielle Komposition studiert und habe auch dies und das kommerziell arrangiert, aber so richtig zu schreiben habe ich erst in Holland begonnen: einerseits für die Orchester und Ensembles der Musikschule und andererseits für das UWO. Einigen Kompositionspreisen verdanke ich Anerkennung und vermehrte Aufträge.

Eine vollständige Liste der Kompositionen finden Sie auf dem Werkverzeichnis, die größeren Projekte sind separat beschrieben.

Obgleich ich oft Auftragsarbeiten geschrieben habe, komponiere ich viel lieber für Leute, die ich kenne. Dabei kann ich deren musikalische Sprache und Vorlieben in meine eigenen einbeziehen und diesen Integrationsprozess sich fortsetzen lassen in der Zusammenarbeit mit improvisierenden MusikerInnen.

Preise

1996: Kompositionsauftrag für vier Stücke für Big Band mit Solisten vom Fonds voor de Scheppende Kunsten (Amsterdam)

1998: Auszeichnung von “Á la Mode” als “Menzione Speciale” im sardinischen Kompositionswettbewerb “Scrivere in Jazz”

2000: Erster Preis für “Cerasarda” beim “Scrivere in Jazz”

2000: “Mabel’s Birthday” – Preisträger des Julius Hemphill Awards (Jazz Composers Alliance, USA)

”Zo wat voor werk doe je, eigenlijk?”

” Ik ben musicus”

”Wat voor muziek maak je?”

.. en dan wordt het lastig, en ik moet weer kiezen tussen een lange verhaal of een snelle uitweg…..

Mijn muzikale opleiding begon al behoorlijk gevarieerd. Ik kombineerde klassieke dwarsfluit met jazz/pop sax, volgde arrangeren en commerciële compositie cursussen. Vervolgens werkte ik een paar jaar als free-lance speler, op fluit en sax.
Ik ben in 1979 verhuisd naar Nederland om fluitles en ensembles te geven op het Muzisch Centrum in Emmeloord. Tevens studeerde ik an de Muziek Pedagogische Akademie in Leeuwarden met Henk Alkema en Hiepko de Boer, en in 1985 werd ik docente aan het Arnhems Conservatorium (jazz/pop afd). Daar gaf ik lessen en cursussen in oa harmonieleer, analyse, solfege, songwriting, arrangeren en jazzgeschiedenis.

Het componeren, spelen, dirigeren en het lesgeven zijn altijd parallele bezigheden geweest.

Van 1992 tot 2009 schreef ik voor The United Women’s Orchestra, een internationale big band gebaseerd in Duitsland. Samen met Christina Fuchs (Köln, Duitsland) was ik ook bandleidster. Het UWO maakte 3 CD’s die met veel lof door de internationale pers ontvangen zijn, en aantal stukken won international compositie-prijzen.

In 2002 was ik ‘resident composer’ van de Omi International Music Residency in New York, USA, met als vervolg een Curatorship in 2005. In hetzelfde jaar hield ik lezingen aan de Harvard & Columbia Universiteiten en gaf workshops & concerten met de Seattle Women’s Jazz Orchestra (SWOJO). In 2006 werd ik uitgenodigd als ‘Artist-in-residence’ naar de Berklee College of Music in Boston USA. Recente projekten zijn oa ‘Das Geheimnis von Schlabendorf”, gecomponeerd voor de “Paradies 2” projekt die door de IBA (Internationale Bauausstellung) in Duitsland georganiseerd was. In hetzelfde jaar is mijn song-cyclus “Songs from the Edge” door het duits/nederlands kwartet “Plots” opgenomen.

Nieuw! In januari 2011 is The Composers’ Orchestra Berlin van start gegaan met openingskonzerten in het Kunstfabrik Schlot in Berlin. Ik ben artistieke leidster, maar alleen één van de 25 komponisten die samen dit innovative orkest vormen.